‘Poetry isn’t dead, it just smells funny’*
Dat moeten ze bij de literaturWERKstatt Berlin hebben gedacht toen ze met lyrikline een platform voor poëzie op internet creëerden. De inititiatiefnemers constateerden dat poëzie in haar geschreven vorm minder aandacht kreeg dan die in voorgedragen vorm.
Er verschijnt tegenwoordig zo weinig nieuwe poëzie in gedrukte vorm, dat het genre zelfs uit statistische analyses is verdwenen. Daar staat tegenover dat poetry slams en manifestaties waar poëzie wordt voorgedragen zich in een groeiende populariteit mogen verheugen. Denk daarbij aan de hoofdstedelijke poëzieavonden in Perdu, het Poetry International Festival (dit jaar in de derde week van juni) en de Nacht van de poëzie, maar ook aan Duitse manifestaties als Weltklang en de poëzietop Kantinenlesen of de Franse tegenhangers Une ville, une oeuvre en La nuit de l’écrit.
Missie
Het spanningsveld tussen tekst enerzijds en klank en ritme anderzijds bracht de literaturWERKstatt Berlin op het idee de multimediatieke ervaring met geluid, beeld en tekst die het internet biedt te gebruiken om het publiek (of eigenlijk: het gehoor), de verspreiding, de populariteit en natuurlijk de verkopen van poëzie te vergroten.
Op de website, die door onder andere het Goethe-Institut, het Nederlands Literair Productie- en Vertalingenfonds en het Vlaams Fonds voor de Letteren wordt gesteund, lezen dichters voor uit eigen werk en vinden we vertalingen van dichters van over de hele wereld. (De vertalers worden overigens netjes genoemd.)
Een aanrader voor elke poëzieliefhebber.
*) Vrij naar Frank Zappa in ‘Be-Bop Tango (Of The Old Jazzmen’s Church)’ [Roxy & Elsewhere, 1974].